loading...
حمید محمدپور
حمید محمدپور بازدید : 43 سه شنبه 03 تیر 1393 نظرات (0)

به عنوان یک وبلاگ‌نویس قطعا شکل ظاهری وبلاگ برایتان اهمیت زیادی دارداینکه چگونه یک قالب مناسب برای وبلاگ مان انتخاب کنیم و رعایت چه نکاتی در رابطه با قالب و اجزای آن اهمیت دارد نکاتی است که در این پست به آن می پردازیم ...

 

 وبلاگ شما مجموعه ای از امکانات و بخش‌های مختلف است. مطالبی که می نویسید، آرشیو زمانی، آرشیو موضوعی، برچسب‌ها، پیوندها، صفحه های ثابت و انواع ویجت های مختلف که ممکن است در آن استفاده کرده باشید. برای نمایش مناسب تمام این‌ها به یک قالب مناسب نیاز دارید تا اطلاعات را به گونه‌ای مناسب به خواننده نشان بدهد. اگر می‌خواهید قالبی را انتخاب کنید یا یکی را از اول طراحی کنید به این نکات توجه کنید.

یک قالب ساده، برجسته و شخصی:
طراحی های شلوغ خواننده را گیج می کند. همینکه نگاه بیننده برای نخستین بار به وبلاگ شما بیفتد از آن تأثیری را دریافت می کند. باید در طراحی قالب به این تأثیر فکر کنید. این تأثیر طی ۵ ثانیه اول رخ می دهد. بنابراین چیزهایی که برایتان مهم است را باید برجسته‌تر نشان بدهید. در انتخاب رنگ دقت کنید. تنوع رنگ‌ها را محدود کنید.

 توجه خواننده با رفتن به پایین وبلاگ کاهش پیدا می کند:
بیشترین قسمتی که در صفحات وب دیده می‌شود بالای آن‌ها است. خواننده‌ها همینطور که به پایین صفحه اسکرول می‌کنند توجه کمتری به صفحه وبلاگ می کنند. بنابراین در چیدمان موارد درون قالب فراموش نکنید که به این نکته توجه کنید. که موارد مهم را با قرار دادن در پایین صفحه کم اهمیت نکنید.

فوتر وبلاگ را فراموش نکنید:
به قسمت پایانی و پایین وبلاگ فوتر گفته می شود. بخشی که ممکن است توجه زیادی به آن نکنید اما عامل مهمی در نگه داشتن بازدیدکنندگان در وبلاگ است. وقتی یک خواننده پستی از شما را می‌خواند با اسکرول کردن به پایین صفحه یا همان فوتر می‌رسد. حالا اگر مطلب دیگری برایش جالب توجه نباشد صفحه را می‌بندد و از وبلاگ خارج می شود. قرار دادن برخی موارد در فوتر باعث می‌شود که بعد از تمام شدن یک پست، خواننده مطالب دیگری برای خواندن داشته باشد. در کنار آن می‌توانید برخی لینک های ضروری را در فوتر وبلاگ قرار دهید و کپی رایت وبلاگ هم در همین قسمت قرار می گیرد.

 مطالب باید قابل خواندن باشند، در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید:
هر چقدر هم که مطالب جذابی داشته باشید اگر رنگ متن و پس زمینه تباین کافی نداشته باشند برای خواننده‌ها قابل خواندن نخواهد بود. برای مثال اگر متن را سفید کنید و یک پس زمینه زرد برایش انتخاب کنید آنوقت حتی با ذره‌بین هم نمی‌شود آن‌ها را خواند. متن خاکستری روی پس زمینه مشکی هم همین مشکل را دارد. بهترین انتخاب پس زمینه‌های روشن با متن تیره است. البته می‌توانید از حالت عکس آن هم استفاده کنید. یعنی پس زمینه تیره با متن روشن. هرچند دومی مانند پس زمینه روشن خوانا نیست.

 کمیHTML یاد بگیرید:
صفحات وب که در مرورگرتان می‌بینید در‌واقع از کدهای اچ تی ام ال و تعدادی زبان‌های برنامه نویسی دیگر تشکیل شده اند. برای راه اندازی و نوشتن وبلاگ نیاز به دانستن یک زبان برنامه نویسی نیست. اما اگر بخواهید که قدرت خودتان را در اجرای تغییرات در وبلاگ چند برابر کنید کافی است که کمی HTML یاد بگیرید. این در‌واقع یک زبان برنامه نویسی نیست و یادگیری آن بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می کنید. نیاز هم نیست که تمام دستورات اچ تی ام ال را یاد بگیرید. دانستن یک سری موارد اولیه کارایی شما را چند برابر خواهد کرد. برای شروع می‌توانید از گوگل کمک بگیرید!

 از آیتم های متحرک استفاده نکنید:
باور کنید اکثر خواننده‌ها علاقه‌ای به دیدن یک ساعت بزرگ در وسط صفحه یا پروانه ای که از این طرف به آن طرف وبلاگ پرواز می‌کند، ندارند. آیتم های متحرک که اکثراً برای زیبایی به وبلاگ اضافه می‌شوند باعث می‌شوند حواس خواننده پرت شود و گاهی اوقات حتی موجب ناراحتی بیننده می شود. در چنین حالتی به راحتی صحفه وبلاگ شما بسته خواهد شد و خواننده خودتان را از دست می دهید. علاوه بر این استفاده از پنجره های بازشونده کوچک تبلیغاتی یا بعضی پیام‌هایی که به صورت Popup به بیننده می‌دهید کار مناسبی نیست.

 پخش صوت و ویدیو را به عهده بازدیدکننده بگذارید:
تا به حال برایتان پیش آمده که به وبلاگی مراجعه کنید و ناگهان یک موسیقی شروع به پخش شدن بکند؟ حالا اگر صدای اسپیکرهای کامپیوتر تا آخر بلند باشد و شما در محل کار باشید چه احساسی پیدا می کنید؟ اگر قصد دارید در وبلاگ تان ویدیو یا صوت قرار بدهید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به صورت خودکار شروع به پخش نمی کنند. باید به بازدیدکننده این اجازه را بدهید که خودش در صورت تمایل آن‌ها را پخش کند.

 حجم صفحات وبلاگ شما چقدر است؟
وقتی آدرس صفحه وبلاگ تان را می‌زنید چقدر طول می‌کشد تا باز شود؟ ممکن است شما به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید. اما بسیاری از کاربران فارسی زبان به چنین اینترنتی دسترسی ندارند. بنابراین مهم است که به حجم صفحات وبلاگ توجه کنید. معمولاً متن حجم زیادی را آشغال نمی‌کند اما تصاویر، صوت و ویدیو حجم زیادی دارند و سرعت باز شدن صفحات را کند می کنند. قبل از قرار دادن هر عکس در وبلاگ آن را برای وب بهینه کنید تا حجم زیادی نداشته باشد. در درس آماده سازی تصاویر این کار آموزش داده شده است.

 

 

چگونه برای سایت یا وبلاگ خود قالب طراحی کنیم؟

اینکه چگونه قالبی اختصاصی برای سایت یا وبلاگمان طراحی کنیم، پرسشی است که پاسخ آن را به راحتی نمی توان در یک مطلب خلاصه کرد، اما آنچه مهم است این که بدانیم از کجا باید شروع کنیم و چه بایدها و نبایدهایی پیش رو داریم، آیا واقعا نیاز است که منابع مختلف را مطالعه کرده و ساعت ها وقت صرف کنیم یا در عوض از نرم افزارهای قالب ساز استفاده نمائیم و اصول فنی کار را رها کنیم؛ واقعیت این است که هیچ کدام از روش هایی که گفتیم چاره کار نیست، در ادامه خواهیم گفت که بهترین روش، یادگیری موارد فنی در حد رفع نیاز و در عین حال استفاده از ابزارهای جانبی است.

آشنایی با تگ های اختصاصی قالب

قبل از اینکه بخواهید قالبتان را خودتان طراحی و ایجاد کنید باید به تگ های اختصاصی و خروجی کدهای خود اشراف داشته باشید، چرا که معمولا سیستم های مدیریت محتوا یا وبلاگ ها، برای نمایش امکانات و بخش های مختلف، از کلمات مشخصی به صورت تگ در قالب ها استفاده می کنند، به طور مثال اگر برای سیستم وبلاگی خاصی قالب طراحی می کنید باید بدانید که تگ های اختصاصی آن چیست، به فرض ممکن است تگی با نام <-PostContent-> در آن سیستم سازنده بلاک های مطالب باشد و برای نظرات عناصری دیگر مانند <BlogComment> استفاده شود و... خوشبختانه اکثر سیستم های ایجاد و مدیریت وبلاگ راهنمای خوبی در این مورد در اختیار طراحان قرار می دهند که با مراجعه به آدرس آنها یا در بخش ویرایش قالب در دسترس است.

تسلط بر html و css

گام بعدی در طراحی قالب، تسلط نسبی بر html و css است؛ html به عنوان زبان پایه وب و css برای استایل نویسی و شکل دهی ظاهر صفحات از اهمیت زیادی در طراحی قالب برخوردارند؛ شاید گمان کنید یادگیری آنها زمان زیادی می برد که البته تا حدود زیادی حق با شماست، دانش وب جزئیات زیادی دارد، ولی اگر اندک اندک ولی پیوسته پیش بروید و مباحث را از ابتدا و کدهای کوچک تر بیاموزید، خواهید دید که رفته رفته مهارتتان بیشتر می شود، بهتر است ابتدا از پروژه های کوچک و آزمایشی شروع کنید؛ اما چرا باید html و css را یاد بگیرید؟ پاسخ روشن است، مترجم ایده های ما در طراحی وب این دو زبان برنامه نویسی هستند (هرچند css یک زبان کمکی محسوب می شود)، یعنی به فرض وقتی قالبی را در فتوشاپ اسکلت بندی می کنید، نهایتا باید آن را در بلاک ها و لایه های html تعریف و به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و با استایل های css شکل دهید؛ چرا که مرورگرها تنها از قواعد خاصی در چارچوب استاندارد وب پیروی می کنند.

استفاده از نرم افزارها

برای طراحی قالب، نرم افزارهای زیادی ارائه شده است که در زمینه قالب های آماده برنامه Artisteer و در زمینه کدنویسی پیشرفته برنامه Adobe Dreamweaver از جمله بهترین و معروف ترین ها هستند.

رعایت استاندارد کدنویسی

کدهای خود را همواره استاندارد سازی کنید، با استفاده از ابزار های سنجش اعتبار در نرم افزارهایی مانند دریم ویور (Dreamweaver) یا سایت هایی مثل validator.w3.org از استاندارد بودن کدهای خود اطمینان حاصل نمائید و در حد امکان از اصول آنها پیروی کنید.

یادگیری فتوشاپ و تکنیک های طراحی

پس از تسلط نسبی در امر کدنویسی، بهتر است کمی تکنیک های طراحی را هم بیاموزید، البته نیازی نیست یک فتوشاپ کار حرفه ای باشید، همین که بتوانید نیازهایتان را مرتفع کنید کافی است، استفاده از سورس ها و فایل های آماده وب نیز ایده های خوبی در اختیارمان می گذارد، هر چند تقلید صرف را توصیه نمی کنیم.

همیشه از گام های کوچکتر شروع کنید تا آهسته و پیوسته به یک طراح وب حرفه ای تبدیل شوید!

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کاربر گرامی آیا از این سایت راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 44
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 34
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 48
  • بازدید سال : 103
  • بازدید کلی : 3,290
  • کدهای اختصاصی

    کد ِکج شدَنِ تَصآویر

    کداهنگ برای وبلاگ

    كد موسيقي براي وبلاگ

    دریافت کد دیکشنری آنلاین


    دریافت كد ساعت

    اوقات شرعی